Mija 19 lat od likwidacji linii kolei miejskiej SKM na Brzeźno

 

Fot. Propozycja rewitalizacji linii SKM-1


Gdańsk żegna swoją historyczną linię kolejową: Koniec epoki dla SKM

W Gdańsku po 148 latach zakończyła działalność jedna z najstarszych linii kolejowych miejskich SKM. Linia ta, która niegdyś łączyła malownicze Brzeźno przy plaży oraz Terminal Promowy z historycznym dworcem Brama Nizinna na Starym Mieście, została zamknięta, pozostawiając mieszkańców i turystów bez cennego szlaku komunikacyjnego.

Historia linii SKM-1

Historia tej linii sięga początków XX wieku, kiedy to w 1912 roku rozpoczęto budowę osobnych torów dla ruchu podmiejskiego między Gdańskiem Głównym a Sopotem. Te ambitne plany przerwał jednak wybuch pierwszej wojny światowej. W kolejnych latach linia obsługiwała nie tylko mieszkańców, ale i liczne ważne obiekty takie jak terminal promowy czy Wojskowy Ośrodek Chemiczny, stając się kluczowym elementem infrastruktury miejskiej.

Zawieszenie działalności

Przystanek Gdańsk Brzeźno, mimo swojej nazwy, nie znajdował się w samej dzielnicy Brzeźno, a granica tej dzielnicy przebiegała kilkaset metrów od przystanku. Ostatni kurs na tej linii odbył się w 2005 roku, kiedy to SKM-1 przegrała konkurencję z bardziej efektywnym transportem tramwajowym. Decyzja o zawieszeniu działalności linii spotkała się z rozczarowaniem wielu użytkowników, którzy doceniali jej wygodę i dostępność.

Próby rewitalizacji

W ostatnich latach pojawiły się próby rewitalizacji i włączenia linii do nowoczesnej sieci SKM, w tym budowa odcinka toru do stacji Śródmieście. Planowane było, aby pociągi SKM mogły kursować na Stare Miasto czy do Tczewa. Niestety, pomiędzy tymi odcinkami powstała luka bez torowiska, uniemożliwiając realizację tych ambitnych planów.

Przyszłość i refleksje

Likwidacja linii SKM-1 w Gdańsku to nie tylko koniec epoki, ale również sygnał dla decydentów o konieczności przemyślenia strategii rozwoju miejskiej komunikacji kolejowej. Warto zastanowić się, jak nowoczesne rozwiązania mogą sprostać potrzebom mieszkańców i jak unikać błędów przeszłości, które prowadzą do likwidacji tak cennych szlaków komunikacyjnych. Czy Gdańsk zdoła znaleźć sposób na ożywienie swojej kolejowej spuścizny i dostosowanie jej do wymogów XXI wieku? Tylko czas pokaże, jak miasto poradzi sobie z tym wyzwaniem.


opr. SzI dla Sopocka.pl



Komentarze